tiistai 22. joulukuuta 2015

Joululoma ja pikkudetaljeita


Joululoma alkoi. Anteeksi, etten ole ehtinyt kirjoitella, Mua on suoraan sanottuna väsyttänyt.
Joulujuhla oli ihan hauska. Eilen oli koulun järjestämän jokavuotisen luokkien välisen musiikkivideokilpailun voittogaala. Videot oli osa ihan hauskoja ja taitanee löytyä internetin ihmeellisestä maailmasta. Linkkejä ainakin löytynee tuolta ainakin hetken. Mun mielestä voittajat ei ollu ihan just ne oikeet, mutta se oli silti ihan kiva.

Tänään oli joulukirkko ja joululounas. Jotenkin outoa, että maassa, jossa uskovaisten prosentuaalinen määrä on tosi pieni ja uskonnonopetus on periaatteessa vaan elämänkatsomustietoa kaikille, koululla on joulukirkko ja tyyliin kaikki joululaulut mitä mä nyt oon kuullu näitten laulavan on jotain Jeesus kristus -kamaa. Kirkko oli tosin ihan nätti. Kyseessä on siis Jaani Kirik ja se on outo, kun se on tiilinen kirkko.
Joululounaalla oli ihan hauskaa. Mulle oli hyvää vegaanista ruokaa (joka makso puolet vähemmän ku muitten pöperöt). Pääsin jopa juttelee ihmisten kanssa, mutta kyllä sen huomaa, että kun tulee kesken lukukauden ja oma sosiaalinen asema keskusteluissa ei oo ollenkaan vakiintunu niin mun on tosi vaikee saada puhuttuu tarpeeks :D. No ihan kivaa siellä silti oli. Mutta kyllä mä oon myös tyytyväinen, että pääsen taas Suomeen terkkuu tuttujakin. Niin siis joo menen jouluksi kotiin, mutta lähen luultavasti uv:n aikoihin takaisin tänne.

Pikkudetaljeita, joita olen tähän mennessä tajunnut.
Asioita, joiden erilaisuus on häirinnyt tai hämmentänut ennen kuin niitä ei oo tajunnu:
1.Pakkoruotsittomuus ja näin ollen se, ettei koulun koneissa ole ruotsalaista o:ta. Siis oikeesti se, kun kattelin koulun pakollisii kurssei ja mietin vaan, että mikä täs nyt on näin outoo. No melkein kellään ei oo ruotsii...
2. Kauppojen kassoilla olin aina miettinyt, että tää on jollain tavalla erilaista, mikä on ongelma??? No röökit on näytillä kassalla samalla tavalla kuin vaikka suklaat. Se on outoa.
3. Bussipysäkkien nimet on suomessa aina kadunnimistä tai sitten vaikka jostain puistikosta. Täällä pysäkinnimiä on välillä annettu koulujen ja kauppakeskusten mukaan. Esim. sen pysäkin, joka oli kaikkein loogisimmin nimeltää kesklinna (keskusta), nimi onkin Kaubamaja (viereinen kauppakeskus). Samoin myös Prisman pysäkin nimi on Prisma. Viikissä sen pysäkin nimi on Tiedepuisto :D Sit kans jos samal pitkäl kadulla on kaks pysäkkii niin niiden nimet on tiennimi 1 ja tiennimi 2. Esim. nyt vaikka Nõlvaku 1 ja Nõlvaku 2. Tai sitten niillä on niitä kauppakeskusten tai koulujen nimiä.


JA SITTEN VIELÄ SE; ETTÄ:
paikallisen Prisman suklaahylly on ehkä isoin suklaahylly tavallisessa ruokakaupassa, jonka oon nähny (ei näy kuvassa ihan kokonaan).


Moro ja pitäkää kiva yö.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti